آیا آتئیست ها باهوش ترند؟؟!
چندی پیش آقای زاکرمن با بررسی چندین مطالعه مختلف ادعا کرد که آتئیست ها در هوش تحلیلی،  باهوش تر هستند!! این ادعا هم در خبرگزاری های مختلف پخش شد و موجب خوشحالی بیش از اندازه آتئییست ها شد!! .....
    آیا آتئیست ها باهوش ترند؟
مقدمه
طبق نظریه هوش های چندگانه گاردنر ما چندین نوع هوش مختلف داریم : 1- هوش اخلاقی 2- هوش تحلیلی 3- هوش زبانی 4- هوش ورزشی -5 هوش موسیقی 6- هوش اجتماعی 7- هوش درون فردی 8- هوش طبیعت گرا 9- هوش تصویری... خود گاردنر هم بیان میکند که مهمترین این هوش ها ، هوش اخلاقی است ( هوش اخلاقی مهمتر از هوش تحلیلی است ) در این قسمت به بررسی هوش تحلیلی بین آتئیست ها و خداباوران میپردازیم و در قسمت بعدی این مقاله به بررسی موارد باقی مانده  کوشش میکنیم
http://infed.org/mobi/howard-gardner-multiple-intelligences-and-education/

انتقادات دکتر ویلیام به این تحقیقات
1- اولین نقدی که دکتر ویلیام به این تحقیقات وارد میکند است که زاکرمن بی دین ها را در زیر مجموعه آتئیسم حساب کرده است!! در حالیکه بی دین ها جز مجموعه دئیسم هستند و زیر مجموعه خداباوری محسوب میشوند
2- زاکرمن به اشتباه  کشور های مدرن اروپایی را با کشورهای افریقایی  دور از پیشرفت مقایسه میکند  که این وضعیت  دخالت دادن عواملی دیگر مانند فقر و فرهنگ و امکانات رفاهی  و ...  در تحقیق میشود
3- آتئیسم شکل مشخصی دارد در حالیکه ادیان بسیار متفاوت هستند و نمیتوان نتیجه را به کل تعمیم داد 
4- یکی دیگر از اشکالات این تحقیق متفاوت بودن معیار های سنجش آی کیو در کشور های مختلف  است
5- آموزش و پروش و امکان دسترسی به دانشگاه در کشور های مختلف ، یکسان نیست.(بطور مثال مقایسه آفریقا و اروپا)
6-  داده های این تحقیق با هم میکس و ترکیب شده بودند در حالیکه در یک تحقیق معتبر نباید چنین حالتی رخ دهد
7-  در قرن اخیر الحاد نفوذ بسیار بیشتری در جوامع داشته است ( نظیر شوری و  حکومت مائو در چین ) اما میتوانیم به اندازه بی شماری از دانشمندان برجسته خداباور نام ببریم در حالیکه دانشمند بیخدایی به چشم نمیخورد
http://www.strangenotions.com/atheists-higher-iqs/

انتقاد دکتر اولسون به این ادعا
اگر به داده های این آزمایش نگاهی بیندازید متوجه میشوید که کشور های با ضریب هوشی پایین اغلب جز کشورهای فقیر هستند یعنی بین ثروت یک کشور و هوش آن کشور رابطه بسیار دقیقتری نسبت به ادعای زاکرمن مبنی بر رابطه ادیان و هوش وجود دارد
http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/

انتقاد واکس دی
1- با تحلیل این تحقیقات متوجه میشویم که معیارهای فرا تحقیقاتی در آن دخیل بوده است ( گزینش اختیاری زاکرمن )
2- جمعیت آتئیست ها از سفید پوست ها هستند  ( بعضی از گمانه ها وجود دارد آی کیو نژاد های مختلف فرق میکند )
3- خداباوران بیش از 95 درصد جمعیت جهان را تشکیل میدهند  با توجه به این نکته تعداد افراد باهوش خداباور "بسیار" بیشتر از تعداد آتئیست های باهوش است
http://voxday.blogspot.com/2013/08/mailvox-superior-atheist-intelligence.html
 
انتقاد وینستون در واشنگتن پست
در این تحقیقات به وضوح از یک سری meta study به معنای معیارهای گزینشی فرا تحقیقاتی استفاده شده است اما اگر فرض را هم بر درستی  این تحقیقات بگذاریم نتیجه ای که خود زاکرمن  میگیرد خیلی مهم است ، او میگوید :  " این تحقیق به هیچ وجه خبر بدی برای مومنان نیست در بسیاری از توابع و معیارهای روانشناسی و اجتماعی و فرهنگی  نشان میدهد که دینداران به طور قابل توجه ای بهتر از آتئیست ها هستند ، عزت نفس و قدرت کنترل بر خود و همبستگی اجتماعی  در بین دینداران به طور مشخصی بالاتر است. پیام من به دینداران این است که ، مذهبی بمانید چون به نفع شماست"
https://www.washingtonpost.com/national/on-faith/are-atheists-smarter-than-believers-not-exactly/2013/08/16/34393a2c-069b-11e3-bfc5-406b928603b2_story.html?utm_term=.28b5ff331f78

آتئیسم منفی
این تحقیقات بر مبنای پیش فرض آتئیسم مثبت ( باور به عدم خدا )  بوده است  اما اگر آتئیسم منفی ( عدم باور به خدا ) را ملاک بگیریم در این صورت معلولان ذهنی هم آتئیست حساب میشوند و در مقایسه با آی کیو خداباوران دچار کاهش رتبه میشوند!!
https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_and_positive_atheism

موارد نقض
1- کشور اول علمی جهان  یک کشور مذهبی است  ( آمریکا با 95 درصد خداباور )
http://www.thebestschools.org/features/100-best-universities-in-world-today/
2- بیشتر دانشمندان جهان خداباور هستند
http://news.rice.edu/2015/12/03/first-worldwide-survey-of-religion-and-science-no-not-all-scientists-are-atheists/
3
-  در طول صد سال اخیر 90 درصد برندگان نوبل خداباور بوده اند
https://books.google.com.br/books?id=3jrbmL-DgZQC&pg=PA57&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
4- سطح تحصیلات خداباوران بیشتر از آتئیست ها است  ( به نسبت 40 به 30 )
http://www.pewforum.org/2015/05/12/chapter-3-demographic-profiles-of-religious-groups/

شواهد مستقیم
1- بیش از 56 درصد از آتئیست ها آی کیو زیر 100 دارند . ( row:god و  column:wordsum )
http://sda.berkeley.edu/cgi-bin/hsda?harcsda+gss08
2- اثر فلین که تاثیر زیادی بر هوش افراد دارد ، در کشورهای آتئیستی متوقف شده است
http://www.prospectmagazine.co.uk/science-and-technology/intelligence-quotient-james-flynn
3- هوش فنوتیپ در سوئد و نروژ و دانمارک ، در حال کاهش است
http://www.academia.edu/1203173/The_Rise_and_Fall_of_the_World_1

شواهد دیگر
1- بر اساس تحقیقات دانشگاه نیویورک با از کار انداختن بخشی از مغز خداباوری داوطلبین هم کاهش یافت !! یعنی زمانی که قوه عقلانیت و هوش و استدلال  و تحلیل افراد از بین ببریم،خداباوری آنها هم از بین میرود!! در نتیجه خداباوری رابطه مستقیم با عقل و هوش دارد که متاسفانه باید اعلام کنیم که آتئیست ها کمتر از عقل و مغز خود استفاده میکنند!!
http://americanvision.org/12630/atheists-embarrassed-study-proves-atheism-uses-less-brain-function/
2- دینداران بافت مغزی قویتری در لوب فرونتال در اختیار دارند
https://www.scientificamerican.com/article/askthebrains/
3- دکتر نیوبرگ یکی از بنیانگزاران علم نروتئولوژی میگوید که عبادت تاثیر مثبت زیادی بر مغز دارد
w3.newsmax.com/newsletters/mhr/issues/prayer1011/mhr_prayer1011_17.pdf

عبادت و افزایش هوش
قسمت اول:کورتکس مغزی خداباوران ضخیمتر است !!
Importance of religion or spirituality, but not frequency of attendance, was associated with thicker cortices
ژورنال جاما
http://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/1792140
دانشگاه پنسیلوانیا
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.688.3865&rep=rep1&type=pdf
قسمت دوم: تغییر در ضخامت کورتکس با توانایی های ذهنی و هوش رابطه دارد
Variations in prefrontal and posterior temporal cortical thickness are particularly linked with intellectual ability.
و جالب است که بدانید این ارتباط مثبت است
Positive relationships were found between FSIQ and intracranial gray and white matter but not cerebrospinal fluid volumes. Significant associations with cortical thickness were evident bilaterally in prefrontal (Brodmann's areas [BAs] 10/11, 47) and posterior temporal cortices (BA 36/37) and proximal regions
ژورنال زیست شناسی
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17118969
دانشگاه آکسفورد
https://academic.oup.com/cercor/article/17/9/2163/272753/Relationships-between-IQ-and-Regional-Cortical
در نتیجه خداباوران باهوش تر هستند

نظرات دیگر
نیگل باربر دارای دکترای روانشناسی تکاملی نیز میگوید علت اصلی باهوش تر بودن آتئیست ها در بعضی از تحقیقات علمی واقعا بدلیل هوش آنها نیست بلکه به این دلیل است که جریان آتئیسم به وسیله رسانه های تبلیغاتی در کشورهای توسعه یافته ظهور یافته و در این کشورها وضعیت آموزش و پرورش ایده آل تر است
https://www.psychologytoday.com/blog/the-human-beast/201005/the-real-reason-atheists-have-higher-iqs
هیچ کدام از تحقیقات علمی نشان نداده است که آتئیست ها به میزان قابل توجهی باهوش تر هستندو الان وقت این است که این افسانه رو به فراموشی بپردازیم
No amount of research has shown that Atheists are notably smarter than highly religious folks. It’s time we put this myth of the smarter Atheist to rest.
دانشگاه میشیگان
http://spartanideas.msu.edu/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/

دینداری و افزایش سطح تحصیلات
بعنوان اولین نتیجه از این تحقیقات دریافت شد که  انتظارات والدین از دانشجو و انتظارات مذهبی میتواند در موفقیت شخص نقش داشته باشد
The first conclusion is that parental expectations, religion’s expectations, and individually perceived expectations from God contribute to academic success.
دستاور دوم این نتیجه نشان داد که ادیان با فراهم سازی یک محیط اخلاقی برای دانشجویان باعث تمرکز بهتر علم آموزان میشود، همچنین حواس پرتی دانشجویان دیندار کمتر است که این مورد در  موفقیت آنان نقش مثبت دارد
The second conclusion is that religious students who adhere to moral codes of behavior as taught by their particular religious denominations find it easier to focus their attention on academic success, with less attention spent being focused on academic distractions which can inhibit academic success in college.
نتیجه سوم این تحقیق نشان میدهد که ادیان با ارائه یک بستر روانی آرامش بخش برای دانشجویان به موفقیت تحصیلی آنان کمک میکنند
The third conclusion of this study is that religiosity aids in the academic success of first-year college students by providing a system of support and comfort that enables them to succeed academically.
بعنوان نتیجه آخر از این تحقیق مشخص شد که دین میتواند یک هدف و چشم انداز  و معنا به زندگی بدهد و یک تصویر بزرگ از آینده خود را  تصور کنند که این امر باعث انگیزه و موفقیت بیشتر آنان میشود
The fourth conclusion of the study is that religion can give meaning, perspective, and purpose to life, allowing students to see the “big picture.” Throughout the interviews, participants consistently remarked that their religious beliefs allowed them to see a purpose for academic success
دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.427.9493&rep=rep1&type=pdf
این مطالعه نشان داد که آن دسته از دانس آموزانی که فعالیت های مذهبی بیشتری دارند  و اعتقادات قویتری دارند ، در مدرسه نیز نمرات بالاتری میگیرند، همچنین دارای عزت نفس بالاتر،  خوش بین تر به مدرسه و بی انظباتی کمتری بودند
this study found that Black students who participated in more religious activities and who had stronger religious convictions were more likely to report higher grades in school, had a positive self-concept, positive feelings about school, parents involved with their education, and fewer disciplinary referrals.
ژورنال jstor
https://www.jstor.org/stable/20798343
با استفاده از تحلیل و آنالیز سازمان های جهان آشکار شد که دانش آموزانی که والدین دینداری دارند ، به احتمال بیشتری موفق میشوند تحصیلات خود را با موفقیت به پایان برسانند
Using data from the first and third waves of the National Longitudinal Study of Adolescent Health (Add Health), I find that students whose parents attend religious services more often have greater odds of completing high school
پاپ مد
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2854401/
ژورنال tandfonline
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02732170802206153
در این تحقیقات این ادعای کلیشه ای که افزایش تحصیلات باعث  نابودی دینداری میشود را به چالش کشیده شد. بر اساس تجزیه و تحلیل آمارها مشخص شد که الف)  افزایش سطح تحصیلات آکادمیک تنها اثر منفی بر انحصارگرایی دینی و تفسیر تحت الفظی از  کتاب مقدس میگذارد  ب) افزایش سطح تحصیلات آکادمیک باعث افزایش مشارکت مذهبی و تاکید اهمیت دین در زندگی میشود
I challenge the scholarly contention that increases in education uniformly lead to declines in religious participation, belief, and affiliation. . Analysis of survey data shows that (1) education negatively affects exclusivist religious viewpoints and biblical literalism but not belief in God or the afterlife; (2) education positively affects religious participation, devotional activities, and emphasizing the importance of religion in daily life
ژورنال اشپرینگر
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13644-011-0007-4
دانشگاه نبراسکا
http://newsroom.unl.edu/releases/2011/08/08/Study%3A+Education+affects+Americans%27+religiosity+--+but+not+how+you+might+think
ساینس دیلی
https://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110808124245.htm
اکثر مردم فکر میکنند که افزایش تحصیلات آکادمیک باعث کاهش دینداری میشود ، اما تحقیقات جدید نشان میدهد که برعکس این تصور درست است
Most people assume that as individuals become more educated, they become less less religious.A new study however suggests that the opposite may be true.
دیلی میل
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2025166/The-education-people-receive-religious-become.html
میانگین تحصیلات یهودیان 13 سال و مسیحیان 9 است. اما میانگین تحصیلی آتئیست ها تنها 9 سال است که از مسیحیان هم پایینتر است
At present, Jewish adults (ages 25 and older) have a global average of 13 years of formal schooling, compared with approximately nine years among Christians, Religiously unaffiliated adults – those who describe their religion as atheist, agnostic or “nothing in particular” – have spent an average of nine years in school, a little less than Christian adults worldwide.
موسسه آمار پیو
http://www.pewforum.org/2016/12/13/religion-and-education-around-the-world/