مکانیک کوانتومی و هوش انسان فراتر از ماده و فیزیک: پیشروترین نظریه‌ها و کشفیات علمی حکایت از فرامادی بودن هوش انسان دارد!! پروفسور آدام فرانک, استاد نجوم دانشگاه روچستر نیویورک و بنیان‌گذار بخش بیگ بنگ و کیهان در سایت ان پی آر ( NPR) در مقاله‌ای که 5 روز پیش در سایت aeon منتشر شد, به وضوح اعلام میکند که شواهد علمی نشان از فرامادی بودن هوش انسان و همچنین مکانیک کوانتومی دارد.....
  هوش و آگاهی
جملاتی از این مقاله را به همراه ترجمه می آوریم:
1: if one wants to apply the materialist position to a concept as subtle and profound as consciousness, something more must clearly be asked for. The closer you look, the more it appears that the materialist (or ‘physicalist’) position is not the safe harbor of metaphysical sobriety that many desire.
2: the quantum perspective adds a lot of blur to any materialist convictions of what the world is built from.
3: A theory of mind that depends on matter that depends on mind could not yield the solid ground so many materialists yearn for.
4: Materialism is an attractive philosophy – at least, it was before quantum mechanics altered our thinking about matter.
5: the ground of materialism becomes far more shaky when we attempt to grapple with the more profound mystery of the mind.
6: We know that matter remains mysterious just as mind remains mysterious, and we don’t know what the connections between those mysteries should be. Classifying consciousness as a material problem is tantamount to saying that consciousness, too, remains fundamentally unexplained.
7: Materialism alone cannot explain the riddle of consciousness.

1: اگر کسی بخواهد دیدگاه ماتریالیستی(ماده گرایی) را برای مفهوم دقیق و عمیقی مانند "هوش و آگاهی" به کار برد,  به وضوح به چیز بیشتری برای آن نیاز است. با نگاهی دقیق تر, بیشتر مشخص میشود که دیدگاه ماتریالیستی( ماده گرایی) جایگاهی امن برای هوشیاری متافیزیکی نیست, آن‌گونه که بسیاری انتظار دارند.
2: چشم انداز کوانتومی به مقدار بسیار زیادی هر گونه تفکر ماتریالیستی(ماده گرایی) درباره‌ی اینکه جهان از چه چیزی ساخته شده است را تیره و تار میکند.
3: یک نظریه برای "ذهن" که وابسته به ماده باشد, که خود(ماده نیز) وابسته به ذهن است, نمیتواند یک پایه‌ی مستحکم که ماتریالیست‌ها(ماده گراها) مشتاقش بودند را نتیجه دهد.
4: فلسفه‌ی ماتریالیسم(مادی‌گرایی) یک فلسفه‌‌ی جذاب بود, اما تا قبل از اینکه مکانیک کوانتومی تفکر ما در مورد ماده را دگرگون کند.
5: دیدگاه ماتریالیسم(ماده گرایی) وقتی ما برای یافتن رمز و راز عمیق‌تر ذهن تلاش کردیم, بسیار بیشتر متزلزل و ضعیف شد.
6: ما می‌دانیم که ماده مرموز باقی مانده است همانگونه که ذهن به طور رمز و راز باقی مانده است، و ما نمی دانیم که چه ارتباطی باید بین این رمز و رازها باشد. طبقه بندی کردن "هوش و آگاهی" به عنوان یک مشکل مادی, معادل این است که گفته شود هوش و آگاهی اساسا غیر قابل توضیح(غیر قابل حل) است.
7: ماتریالیسم(مادی‌گرایی) به تنهایی نمی تواند معمای "هوش و آگاهی" را توضیح دهد.
 لینک مقاله ی aeon:
https://aeon.co/essays/materialism-alone-cannot-explain-the-riddle-of-consciousness

همچنین سایت علمی و شبکه‌ی بزرگ Daily Galaxy (که مقالات روزانه‌ی کیهان شناسی را منتشر میکند) 3 جون 2017 پیشروترین دیدگاه دانشمندان درباره ی هوش انسان و رابطه ی آن با جهان هستی را اینگونه اعلام کرد:
1: دلیل اینکه جهان هستی وجود دارد این است که ما(انسان‌ها) وجود داریم. ( به عبارت دیگر هوش و آگاهی ما باعث شده است که جهان وجود داشته باشد)
2: مغز جایگاه هوش نیست, بلکه مغز مانند یه گیرننده‌ی رادیویی عمل میکند و هوش را دریافت و برای ما قابل فهم میکند( هوش و آگاهی یک عامل جهانی و بیرونی است و مغز ما مانند یک گیرنده‌ی رادیویی عمل کرده و آن را دریافت و ترجمه میکند)
لینک مقاله ی Daily Galaxy:
http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2017/01/the-conscious-universe-a-radical-theory-the-universe-exists-because-we-are-here-view-video.html

 پ.ن: همانگونه که در مقاله‌ی Daily Galaxy آمده است, شواهد علمی به خصوص در مکانیک کوانتومی دانشمندان را ناگزیر کرده که نه تنها هوش و آگاهی را فراتر از ماده بدانند, بلکه معتقدند که تمام جهان هستی صرفا به این دلیل وجود دارد که ما انسان‌ها وجود داریم. این دیدگاه که حاصل از مکانیک کوانتومی است عملا پیشروترین نظریه‌ی دانشمندان درباره‌ی رابطه‌ی جهان هستی با هوش و آگاهی انسان است.

ادوارد ویتن، بزرگترین فیزیکدان دنیای امروز جهان نیز معتقد است که علم هیچگان نخواهد توانست به منشا آگاهی پی ببرد
World's Smartest Physicist Thinks Science Can't Crack Consciousness
https://blogs.scientificamerican.com/cross-check/world-s-smartest-physicist-thinks-science-can-t-crack-consciousness/

همانگونه که میدانید یکی از ادعاهای آتئیست‌ها این است که هوش و آگاهی انسان‌ها صرفا محصول فعالیت مغز است و در زمینه‌ی هوش و آگاهی انسان هیچ چیزی فراتر از مغز وجود ندارد. جالب این است که سایت رسمی دانشگاه کمبریج با انتشار متنی اعلام کرد که بر خلاف افرادی که ادعا میکنند هوش و آگاهی انسان صرفا ناشی از مغز است، هوش و آگاهی فراتر از مغز است. گوشه‌هایی از این متن دانشگاه کمبریج را به همراه ترجمه می‌آوریم:
گاهی ادعا میشود که واضح و مشخص است که هوش و آگاهی چیست، و تنها سوال باقی مانده این است که چطور توسط مغز ایجاد میشود، به گفته‌ی پرفسور تیم کرین. اما تعداد زیادی اکنون تصدیق میکنند که مشخص نیست وقتی میگوییم چیزی دارای ذهن است، یا دارای توانایی تفکر و تجربه‌ی آگاهانه است به چه معناست.
It’s sometimes assumed that it’s obvious what consciousness is, and the only question is how it is embodied in the brain,” says Professor Tim Crane. “But many people now recognise that it’s not clear what it means to say that something has a mind, or is capable of thought or conscious experience.
این بدان معنا نیست که ما علاقمند هستیم وجود روح جاودان را اثبات کنیم و یا از آموزه‌های دینی دفاع کنیم، بلکه ما به این ایده علاقمند هستیم که وقتی سخن از درک ذهن و هوش میشود، دیگر این دیدگاه که مغز میتواند همه چیز را توضیح دهد کار نمیکند.
That doesn’t mean we are interested in proving the existence of the immortal soul, or defending any religious doctrine – we are interested in the idea that the brain’s-eye view isn’t everything when it comes to understanding the mind
به طور واضح سیستم عصبی مغز مکانیزمی را ایجاد میکند برای تفکر و هوشیاری اما آموختن و یاد گرفتن درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد مغز نمیتواند به ما همه‌ی چیزهایی که نیاز داریم را بگوید، از جمله پدیده‌هایی مانند احساس عشق والدین، یا احساس جاه‌طلبی و یا تمایلات و آرزوها. این واقعیت که وقتی در حال اندیشیدن هستید، یک سری اتفاقات و فعالیت‌ها در مغزتان روی میدهد نمیتواند توضیح دهد که تفکر و آگاهی اساسا و ذاتا چه هستند.
The nervous system clearly provides the mechanism for thought and consciousness but learning about it doesn’t tell us everything we need to know about phenomena like the emotion of parental love, or ambition or desire. The mere fact that something goes on in your brain when you think does not explain what thinking essentially is
پروفسور تیم کرین اضافه کرد که به طور خلاصه ما میخواهیم حقیقت ذهن و روان را تصدیق کنیم بدون آنکه بگوییم صرفا محصول فعالیت شیمیایی مغز است. بسیار مهم است که با این واقعییت مواجه شویم که ما(انسان‌ها) صرفا عصب و نورون‌های درون مغزمان نیستیم.
“Collectively we want to recognise ‘the reality of the psychological’ without saying that it’s really just brain chemicals,” adds Crane. “It’s important to face up to the fact that we are not just our neurons.”
لینک این متن در خوده سایت رسمی دانشگاه کمبریج
http://www.cam.ac.uk/research/features/brain-body-and-mind-understanding-consciousness