یکی از آتئیست هایی که فعالانه دین ستیزی را تبلیغ میکند کسی نیست جز نام آشنای ریچارد داوکینز!!
در این پست سعی داریم کاملترین و جامعترین نقد منتشر شده بر داوکینز را فراهم کنیم!!
مقاله ای طولانی با بیش از 60 منبع مختلف!!
   نقد جامع ریچارد داوکینز

شخصیت داوکینز...
جامعه شناس معروف فیل زاکرمن ( که خود نیز آتئیست است) در مورد شخصیت دوکینز میگوید: او مهربان است اما پرخاشگر و از خود راضی است به نظر میرسد او به هیچ وجه قصد پذیرش جنبه های خوب دین را ندارد ، من فکر میکنم که داوکینز نمیتواند به جنبش آتئیسم کمکی کند!! و بهتر است که کنار رود!!
http://www.sltrib.com/sltrib/lifestyle/58271839-80/dawkins-atheism-atheist-rape.html.csp
دکتر آلبرت: داوکینز اعلام کرده است ، کسانی که فرگشت را قبول ندارند یا احمق یا دیوانه و یا نادان هستند!! این سخن حتی تعجب همکاران داوکیز را هم برانگیخته است!! این نشان میدهد که داوکینز بسیار پرخاشگر و ستیزه جو است . مجله دیسکاوری نیز در سال 2005 داوکینز را فردی " far too fierce" وحشی نامگذاری کرد
http://www.christianpost.com/news/darwin-s-rottweiler-richard-dawkins-speaks-his-mind-6434
داوکینز علاقه ی زیادی به مسخره کردن ادیان دارد!! او طرفدارانش را تشویق به مسخره کردن ادیان کرد و گفت: ما باید فراتر از طنز و فکاهی برویم ، ما باید شروع به مسخره کردن کنیم!! جوری قلابهایمان را تنظیم کنیم که طرف مقابل واقعا زخمی شود!!
https://shadowtolight.wordpress.com/2012/03/25/dawkins-mock-them-ridicule-them-in-public
با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل متن خاص، روانشناس اجتماعی جانات هایت مشخص شده است که شخصیت های مبارزان آتئیست امثال داوکینز شخصیت جزم گرا و دگم دارند!! برای مثال داوکینز در کتاب هایش بیش از حد از کلماتی مثل همیشه ، قطعا ، غیر قابل انکار، هر نوشته ، هرگز استفاده میکندد!!
http://throughablogdarkly.blogspot.co.uk/2014/03/is-sam-harris-close-minded.html
فیلسوف مشهور آتئیسم بنام جان گری در مقاله ای بلند بالا با نام " The Closed Mind of Richard Dawkins: His atheism is its own kind of narrow religion "  به معنای ذهن بسته ی ریچارد داوکینز: بیخدایی او یک شبه دین است ، انتقادات بسیار زیادی از جمله خشمگین بودن ، بی منطق بودن ، پرخاشگر ، جزم گرا بودن و ... به داوکینز وارد میکند ، که متاسفانه شرح این مقاله زیبا در نقد داوکینز از وقت این مقاله خارج است
https://newrepublic.com/article/119596/appetite-wonder-review-closed-mind-richard-dawkins
داوکینز در ماه اوت 2014 سخنی بر زیان آورد که باعث موج طوفان جهانی از وی شد!! او گفت بچه هایی به سندروم داون باید سقط شوند، اما شاید این کار در جهان غیر اخلاقی باشد!! این ادعا واکنش های منفی زیاد در پی داشت از جمله مایکل براون در توییتی گفت: روز به روز بیشتر مشخص میشود که داوکینز بیشتر از همه آتئیست ها  مفتضح تر و باورهای خجالت آوری دارد.  همچنین پدرانی که فرزندانشان دچار سندروم داون بود طی حرکتی داوکینز را "احمق نادان" نامگذاری کردند!!
http://www.christianpost.com/news/richard-dawkins-exposes-the-immorality-of-his-atheism-125159/
گفتنی است که داوکینز پس این موج انتقاد از توییتش عذرخواهی کرد
http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/08/21/the-12-stages-of-a-richard-dawkins-twitter-scandal_n_5698443.html
داوکینز در مصاحبه اش اظهار داشت که قادر به محکوم کردن پدوفیلیای ملایم نیست زیرا در کودکی تجربه آن را داشته است
In an interview in The Times magazine on Saturday (Sept. 7), Dawkins, 72, he said he was unable to condemn what he called “the mild pedophilia” he experienced at an English school when he was a child in the 1950s.
http://www.huffingtonpost.com/2013/09/09/richard-dawkins-pedophilia_n_3895514.html
داوکینز باز هم از پدوفیلی ملایم دفاع کرد
Richard Dawkins Defends 'Mild' Pedophilia, Again and Again
https://www.theatlantic.com/international/archive/2013/09/richard-dawkins-defends-mild-pedophilia-again-and-again/311230/

داوکینز و زنان...
بعد از اظهار نظر سخیفانه داوکینز در مورد ماجرای Elevatorgate او رسما عذر خواهی کرد و گفت: من دیگر چیزهایی که قبلا گفتم را تکرار نمیکنم ، من به نفهمیدن عادت پیدا کرده ام!!
https://www.washingtonpost.com/national/religion/richard-dawkins-stands-by-remarks-on-sexism-pedophilia-down-syndrome/2014/11/18/a2915cd8-6f64-11e4-a2c2-478179fd0489_story.html?utm_term=.fa6342f79433
بعد از رسوایی  Elevatorgate ، پژوهشگر آتئیست، جک هنس به داوکینز گفت: بعد از این ماجرا جریان آتئیسم را مرده حساب کنید!!!
http://www.atheistrev.com/2013/12/the-day-atheist-movement-died.html
بعد از این واقعه بسیاری از آتئیست های دیگر داوکینز را متهم به بی عقلی کردند و از او خواستند از مدیریت جنبش بیخدایی کناره گیری کند!!
https://newrepublic.com/article/119596/appetite-wonder-review-closed-mind-richard-dawkins
داوکینز نسبت به زنان از عشق و علاقه مناسبی برخودار نیست مثلا تئودور بیل درباره او مینویسد: داوکینز در نامه ای به دخترش به نام جولیت ، احساس پشیمانی نمیکند!! او محبت پدرانه ندارد!! او کاملا سرد و بی عاطفه است!!
http://www.voxday.net/mart/TIA_free.pdf
داوکینز تک همسری را محکوم کرد او اعتقاد داشت که ما باید از شوخی های جنسی  با زن های دیگر لذت ببریم!!
http://christiantimes.com/article/atheist-richard-dawkins-divorces-third-wife-actress-lalla-ward/59223.htm
زنان علاقه کمتری به داوکینز دارند!! بر اساس جمع آوری داده های آماری ، زنان نسبت به مردان کمتر از سایت داوکینز بازدید میکنند!!
https://www.quantcast.com/richarddawkins.net#/demographics
شاید یکی از علت های علاقه کمتر زنان به داوکینز ، بد رفتاری ها و تند خویی های داوکینز نسبت به زنان است!!
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/news/richard-dawkins-i-never-meet-people-who-disagree-with-me-2080451.html
و در آخر خود داوکینز هم در توییتی اعتراف میکند که با زنان رفتار خوبی نداشته است
https://twitter.com/rebeccawatson/status/497087309805027328
داوکینز تا بحال دو تا از همسران خود را به نام  برهم و ماریان را طلاق داده است!! و هم اکنون مشغول زندگی با زن سوم به نام لالا است!!
http://www.thetimes.co.uk/article/dawkins-evolves-into-single-man-after-amicable-split-with-time-lady-sp9llk2nt
برخی از آزاد اندیشان در مورد رابطه داوکینز با زنان گفتند که : اگر داوکینز درک درستی از زنان داشت که الان با زن اولش زندگی میکرد ، نه اینکه با زن سومش باشه!!
http://www.truefreethinker.com/articles/richard-dawkins-immaculate-and-mary-cosmic-doormat
پی زد مایرز ، دانشمند و مبلغ آتئیسم در مورد داوکینز گفت: تو در مورد زنان اشتباه میکنی!! عمیقا و اساسا اشتباه میکنی!! تو فمنیسم را ناقص درک کرده ای!!
http://freethoughtblogs.com/pharyngula/2014/09/12/dear-richard-dawkins

داوکینز و تناقض...
داوکینز در حالی اعلام کرده است که یک مسیحی سکولار است!! که در نقل قول های دیگر خودش را یک ندانم گرا دانسته است
http://www.telegraph.co.uk/culture/hay-festival/10853648/Richard-Dawkins-I-am-a-secular-Christian.html
در سال 2006 داوکینز در کتاب توهم خدا ، خود را آگنوستیک خواند اما همین فرد در جای دیگر این کتاب میگوید که ندانم گرایی یک بزدلی فکری است!!
The God Delusion, page 70
این یک تناقض است که فرد خود را آگنوستیک بخواند و بگوید به احتمال 0.1 از 7 واحد ، احتمال وجود خدا هست ، اما کسانی را که به خدا باور دارند را متوهم بخواند!!
http://blogs.telegraph.co.uk/news/timstanley/100139859/id-go-to-church-just-to-reduce-the-probability-of-spending-eternity-in-hell-with-richard-dawkins/
ریچارد داوکینز به اسقف اعظم ، دکتر ویلیامز گفت که من هرگز آتئیست نبوده ام!! اما همین فرد در جایی دیگر میگوید که من احساس میکنم چیزی بعد از مرگ وجود ندارد
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2105834/Career-atheist-Richard-Dawkins-admits-fact-agnostic.html
دکتر دان بتن درباره داوکینز میگوید که اگر چه داوکینز ادعا میکند که ندانم گرا است اما به نظر میرسد که از خدا متنفر باشد!!
http://creation.com/is-richard-dawkins-an-atheist
وقتی بن استین از داوکینز پرسید که آیا به نظر تو طراحی هوشمند میتواند پاسخ سوالات بی جواب مانده در ژنتیک و زیست شناسی باشد؟ داوکینز گفت: " بله احتمالش هست به این شکل که موجوداتی در بخش دیگر کیهان تکامل یافته باشند و سپس آنها به کره زمین آمدند و بذر حیات را اینجا کاشتند!! این احتمال قوی هم هست چون در زیست شیمی و زیست مولکولی مدارک زیادی از وجود یک طراح یافت میشود!!".  جالب است که داوکینز کشت حیات بدست فرازمینی هایی که اثبات نشده اند را میپذیرد اما شروع حیات بوسیله خدا را انکار میکند!!
http://www.discovery.org/a/4589

اشتباهات داوکینز...
در مجامع علمی نیز داوکینز متهم به ورود به حوزه شبه علم و  سابقه داشتن در اشتباهات علمی است
http://www.truefreethinker.com/articles/send-clowns-%E2%80%93-richard-dawkins-obliges
ریچارد لونتین دانشمند آتئیست و تکامل گرا نیز داوکینز را فردی عوام فریب و دارای ادعاهای بدون شواهد علمی خواند!!
http://www.truefreethinker.com/articles/how-billions-demons-haunted-baloney-while-avoiding-detection
دانشمند بیولوژیست رابرت وینستون میگوید: من بعنوان یک تکامل گرا مخالف ادعاهای داوکینز هستم ، داوکینز باور به خدا را یک ویروس ذهن میداند و باور به ادیان را تخریب گر عقل. این در حالی است که داوکینز نمیداند بیشتر دانشمندان بزرگ تاریخ از نیوتون گرفته تا لویی پاستور همه خداباور و معتقد به ادیان بودند. مثل اینکه داوکینز با محدودیت علوم تجربی آشنایی ندارد!!
https://www.tvsa.co.za/actors/viewactor.aspx?actorid=5793
مارتین ریس ستاره شناس بزرگ و رئیس انجمن سلطنتی میگوید که، علم نیاز به دوستداران فروانی دارد اما داوکینز با ایجاد حس دشمنی میان علم و دین در بین مردم، در حال ضد علم کردن مردم عامیانه است!!
https://www.theguardian.com/science/2007/may/29/controversiesinscience.peopleinscience
آلیستر مک گراث استاد الهیات دانشگاه آکسفورد: داوکینز نسبت به ادیان، نادان است ، این دانشمند دینی همچنین کتابی با عنوان "توهم داوکینز" در نقد کتاب "توهم خدا" عرضه داشته است
http://discovermagazine.com/2005/sep/darwins-rottweiler
دکتر دالاس ویلارد در نقد کتاب ساعت ساز نابینای داوکینز نوشت:پیامبر آتئیست ها ( داوکینز) هنوز راه طولانی دارد تا بتواند خودش را با ایمانش (کنایه از بی اساس بودن ادعاهای داوکینز) قانع کند
http://creation.com/book-review-of-dawkins-climbing-mount-improbable
زیست شناسان بزرگ جهان نظیر الن اور، دیوید ویلسون و ماسیو پیگلیوچی در نقل قولی درباره داوکینز: داوکینز چهره روشنفکری در جهان بود البته تا قبل از کتاب "توهم خدا"، اشتباهات ابتدایی داوکینز در این کتاب باعث شد که جایگاهش را از دست دهد
http://www.truefreethinker.com/articles/send-clowns-%E2%80%93-richard-dawkins-obliges
داوکینز برای دهه ها از سیستم شبیکیه چشم بنام backwardly بعنوان یک طراحی بد نام میبرد اما تحقیقات علمی مشخص کرده است که این قسمت در تولید تصاویر واضح و شفافیت رنگ های دیداری نقش مهمی دارد!!
http://creation.com/mueller-cells-backwardly-wired-retina-v-dawkins
آتئیست و بیولوژیست بزرگ، دیوید ویلسون در ژورنال معتبر نیچر میگوید که: من خودم یک آتئیست هستم اما از کسی چون ریچارد داوکینز بشدت عصبانی هستم!! او به طور افراطی در حال علم زده کردن مردم است و ابعاد مثبت دین را انکار میکند!! او برای منافع اجتماعی خودش دروغ میگوید تا حدی که میگوید جهان دقیقا از هیچ تکامل یافته است!!
http://www.nature.com/news/2010/100525/full/news.2010.260.html?s=news_rss
دکتر نورمن جی نولد میگوید که داوکینر در کتاب پندار خدا، دوازده مغالطه منطقی در سطح زیادی مرتکب شده است!!
https://www.reddit.com/r/agnostic/comments/1oe5zq/a_list_of_fallacies_by_dawkins_in_the_god_delusion
فوربس: داوکینز در مورد ادیان اشتباه میکند
https://www.forbes.com/sites/alexberezow/2013/09/30/richard-dawkins-is-wrong-about-religion/#5891f65a19ef

ادامه مقاله در لینک زیر
http://theism.blog.ir/post/%D9%86%D9%%A9%DB%8C%D9%86%D8%B2-2